Regina Włodarczyk-Puchała

R. Włodarczyk-Puchała, wazon Gencjana, wazon Ślimak, 1977, Huta Szkła Kryształowego „Julia” w Szklarskiej Porębie, zbiory: Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, fot. J. Jaremen

Projektantka z głową pełna pomysłów, z ogromnym doświadczeniem i parotysięcznym wzornikiem autorskich projektów, które zrealizowała podczas ponad 50-letniej pracy w Hucie Szkła Kryształowego „Julia”.

Szkła subtelne, wyrafinowane, „zręczne”, ale także mocne-męskie. Ostre cięcia, wybłyszczone powierzchnie.

W pierwszym okresie twórczości projektowej były to subtelności form barwionych kolorem. Nieco później fascynacja efektami kolorystycznymi w gorącej masie szklanej przerodziła się w umiłowanie do ostro ciętych lub szlifowanych geometrycznych struktur kryształu. Warsowia, Gracja, Wenus czy Meduza, to tylko kilka projektów, które na zawsze zmieniły oblicze polskiego szkła.

Projektowanie naczyń ze szkła kryształowego to dla Reginy Puchałowej bardzo osobista opowieść.
– Często robiliśmy* to w zupełnym amoku i bez opamiętania. Bo w szkle jest mnóstwo historii, ale i przypadku, a ciekawy wzór mógł się pojawić znienacka – wspominała w jednym z wywiadów.

Potrafiła rozpoznać kierunek i tendencje w ówczesnej sztuce projektowania. Podejmowała ryzykowne decyzje pozostawiając na kryształowym szkle nie spolerowane ślady kamienia szlifierskiego – subtelne matowe pociągnięcia stają się atutem jej koncepcji, jest nowatorska i odważna. Udało się jej osiągnąć pewien rodzaj wszechstronności. Jej dorobek jest wciąż aktualny, nadal nowoczesny.

Agnieszka Leśniak – artysta i projektant szkła

*Przy wielu projektach Regina Włodarczyk-Puchała współpracowała ze swoim mężem, Aleksandrem Puchałą, również projektantem
w Hucie Szkła Kryształowego „Julia”.

R. Włodarczyk-Puchała, wazony Gracja, 1975, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, zbiory: Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, fot. J. Jaremen
R. Włodarczyk-Puchała, zestaw Sople, 1980; wazony Kontra, wys. 27 cm, 25 cm; 1976, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, zbiory: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
R. Włodarczyk-Puchała, karafka i kieliszek Ćma, po 1970, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, zbiory: Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze,
fot. D. Pawłowska; wazon, 1963, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, zbiory: Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, fot. A. Podstawka
R. Włodarczyk-Puchała, wazon Meduza, wys. 16 cm, 1976, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, zbiory: Muzeum Narodowe we Wrocławiu; wazon, 1977, Huta Szkła Kryształowego „Julia” w Szklarskiej Porębie, zbiory: Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, fot. A. Podstawka
R. Włodarczyk-Puchała, wazon Meduza, 1978; wazon, po 1970, Huta Szkła Kryształowego „Julia” w Szklarskiej Porębie, zbiory: Muzeum Karkonoskie
w Jeleniej Górze, fot. J. Jaremen
R. Włodarczyk-Puchała, wazony, wys. 41 cm, 1963; wazon, wys. 27 cm, 1960, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, Szklarska Poręba, zbiory: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
R. Włodarczyk-Puchała, komplet Biała Nitka, 1958, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, Szklarska Poręba, zbiory: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. fot. Z. Holuka
R. Włodarczyk-Puchała, Vistula, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, fot. E. Trzewiczek-Pietkiewicz
R. Włodarczyk-Puchała, Vistula, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, fot. E. Trzewiczek-Pietkiewicz
R. Włodarczyk-Puchała, Vistula, Huta Szkła Kryształowego „Julia”, fot. E. Trzewiczek-Pietkiewicz

Żyła w latach 1931–2019. Dyplom w pracowni prof. Stanisława Dawskiego na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta) we Wrocławiu, 1958. Po studiach rozpoczęła pracę jako projektantka w Hucie Szkła Kryształowego „Julia” w Szklarskiej Porębie.
Po roku objęła stanowisko kierownika ośrodka wzornictwa. Pracowała tam aż do likwidacji huty w Szklarskiej Porębie, 2005.
Była współzałożycielką, a przez dwie kadencje przewodniczącą koła Związku Polskich Artystów Plastyków w Jeleniej Górze.
Autorka licznych patentów zdobniczych i laureatka ważnych krajowych nagród artystycznych. Odnosiła sukcesy na międzynarodowych targach zdobniczych. Wazon Gracja jej autorstwa zakwalifikowany został do międzynarodowej wystawy szkła współczesnego przez Muzeum Szkła w Corning, NY, USA, oraz opublikowany w katalogu „New Glass. A Worldwide Survey”, 1979.

Brała udział w 7 krajowych wystawach indywidualnych oraz w ponad 30 wystawach zbiorowych w Polsce oraz w Belgii, Czechosłowacji, Francji, Japonii, Jugosławii, NRD, RFN, Szwajcarii, USA, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii oraz ZSRR.

Jej prace znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych w kraju i za granicą, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Musée Du Verre, Liège, Belgia, oraz w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze.

Regina Włodarczyk-Puchała przyczyniła się znacznie do rozwoju polskiego wzornictwa. To dzięki jej zaangażowaniu i talentowi wyroby
z Huty Szkła „Julia” cieszyły się dużą popularnością także poza granicami kraju.

Była żoną artysty szkła Aleksandra Puchały.